05. Samen werken aan Assen
Intro
Programmasamenvatting
In 2018 wordt overheidsparticipatie verder uitgebreid. De raad gaat experimenteren met een raadswerkgroep die meer verbinding moet creëren tussen het bestuur, de raad en de inwoners van Assen.
We blijven samen werken aan opgaven zowel binnen de gemeente als met partijen daarbuiten.
We gaan door met de SDA-samenwerking op alle onderdelen die al lopen. De regiovisie Groningen-Assen wordt in 2018 geactualiseerd. Op het regionale niveau van de regiovisie blijven we samenwerken aan de versterking van de economie. Om de woningmarkt optimaal te kunnen bedienen, zorgen we voor regionale afstemming van de woningbouw. In 2018 continueren we de werkzaamheden aan de FlorijnAs. In regioverband wordt met het Rijk gewerkt aan een programma slimme en groene mobiliteit en de regio gaat invulling geven aan het programma Fiets.
De samenwerking binnen het SNN wordt gecontinueerd. De bestuurlijke samenwerking wordt minder bureaucratisch en steden krijgen als drijvende kracht een grotere positie. In 2018 wordt een vervolg gegeven aan de vruchtbare samenwerking met NG4.
We blijven inzetten op het versterken van ons netwerk met Duitse steden en ondernemers en nemen deel aan bijeenkomsten en samenwerking in projecten van de Eems Dollard Regio. In onze samenwerking met Poznan en Nottinghamshire leggen we in 2018 de focus op kennisuitwisseling.
Onze visie op dienstverlening wordt in 2018 geactualiseerd. In 2018 zetten we in op de uitbreiding van het zaakgericht werken.
Voor de kwaliteitsverbetering van de basisregistraties, gaan we in 2018 luchtcontroles uitvoeren.
Highlights
- In het kader van overheidsparticipatie wordt geëxperimenteerd met een raadswerkgroep.
- De regiovisie Groningen – Assen wordt geactualiseerd.
- De samenwerking binnen het SNN wordt gecontinueerd: de positie van de steden wordt versterkt.
- Uitvoering luchtcontroles voor de kwaliteitsverbetering basisregistraties.
Wat willen we bereiken
1) Bestuur
Bestuur
De actuele ontwikkelingen vragen om een nieuwe stijl van besturen. Als college dragen wij een gezamenlijke verantwoordelijkheid om te besturen en taken uit te voeren. Centraal hierbij staat het uitgangspunt dat we niet zorgen voor, maar zorgen dat. We betrekken inwoners, ondernemers, organisaties en adviesraden actief bij nieuwe ontwikkelingen én bij de uitvoering van bestaand beleid. Hiermee geven we concreet invulling aan de actieve, bereidwillige samenleving.
De raad heeft aangegeven regelmatig de inwoners van Assen te betrekken bij de besluiten die de raad moet nemen.
Organisatie
De ambtelijke organisatie moet in staat zijn onze stijl van besturen te faciliteren en te ondersteunen. De organisatie zal steeds meer onderdeel worden van een netwerk of keten van partners om de gemeentelijke taken uit te voeren. Vanuit het uitgangspunt ‘inhoud bepaalt vorm’ kunnen wijzigingen in de bestaande organisatiestructuur aan de orde zijn.
2) Regionale samenwerking
Samenwerking Drentsche Aa
De bedrijfsvoeringsamenwerking met Aa en Hunze en Tynaarlo groeit wat ons betreft verder uit. Door lange tijd met elkaar samen te werken, worden we er beter in en bereiken we sneller samenwerkingsvoordelen. We werken daarbij niet naar een vaststaande vorm toe, maar onderzoeken per onderwerp of samenwerking loont en welke vorm daarbij past (projectmatig, samenvoeging, netwerkconstructie).
Regiovisie Groningen – Assen (RGA)
De samenwerking binnen het verband van de regiovisie Groningen-Assen wordt voortgezet. We onderschrijven de nieuwe koers naar een netwerkorganisatie en een klein programmabureau. Daarbij zetten wij het Economisch Platform met ondernemers en kennisinstellingen voort. Wij stellen samen met de stad Groningen de economische agenda op voor de regio en zoeken aansluiting bij de Noordelijke Innovatie Agenda (NIA).
Verkeer
In de Regio Groningen - Assen wordt het programma Bereikbaarheid onveranderd voortgezet. In het kader van het (rijks)programma Beter Benutten-vervolg wordt intensief gewerkt aan intelligente transportsystemen (ITS).
In Beter Benutten 2 heeft Assen het project Minder Hinder Assen/Assen Slim Bereikbaar.
NG4
De steden Assen, Groningen, Leeuwarden en Emmen zijn als NG4 onderdeel van het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN). De samenwerking binnen de NG4 draagt constructief bij aan gezamenlijke standpuntbepaling. Onze agenda binnen de NG4 is gericht op het verstevigen van de samenwerking, innovatie en strategische positionering richting Europa.
Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN)
Binnen de NG4 geven wij er de voorkeur aan om op de huidige voet binnen het SNN door te gaan; de grote stedelijke kernen zijn de economische trekkers van Noord-Nederland en moeten op grond daarvan ook in de toekomst een aparte positie binnen het SNN houden. Dit betekent ook dat de NG4 in de toekomst een grotere rol wil gaan spelen als het gaat om het agenderen van onderwerpen. Als belangrijk onderdeel hiervan willen wij vanuit de NG4 de Noordelijke Innovatieagenda verder concretiseren.
Eems Dollard Regio (EDR)
We sluiten actiever aan op de Eems Dollard Regio vanwege de kansen in dit gebied met 2,8 miljoen inwoners. Vanuit het Europese INTERREG-project Smart Regio’s North ontwikkelen wij de samenwerking met Bremen en Oldenburg verder. Deze samenwerking heeft tot doel om voor het bedrijfsleven en kennisinstellingen projecten te ontwikkelen die tot nieuwe bedrijvigheid gaan leiden.
Internationale samenwerking
Wij werken samen met Poznan binnen de kaders van de Samenwerkingsovereenkomst Assen - Poznan 2015-2019. Die heeft als doel om concrete activiteiten te ondersteunen, zodat wordt bijgedragen aan de ontwikkeling van de steden en de verbetering van levenskwaliteit.
Groningen Airport Eelde (GAE)
Wij streven ernaar onze positie als aandeelhouder van Groningen Airport Eelde af te bouwen.
3) Dienstverlening
Dienstverlening
We blijven inzetten op de verdere verbetering van digitale dienstverlening. De toegang is duidelijk en onderling wordt er goed samengewerkt waardoor de klant in twee stappen op de juiste plaats is. Waar mogelijk schaffen we bestaande regels af of vereenvoudigen we ze. Door de drie decentralisaties moeten we ook nieuwe regels maken. Uitgangspunt is dat ‘niet zorgen voor, maar zorgen dat’ in deze regels doorklinkt.
Kwaliteit en integriteit
Wij zijn aanspreekbaar op de kwaliteit en integriteit van ons eigen handelen en dat van de ambtelijke organisatie.
Informatiebeheer/Basisregistraties
We maken een laatste kwaliteitsslag waardoor onze basis op orde is en geven uitvoering aan het Nationaal Uitvoeringen Programma om de elektronische overheid mogelijk te maken (dit betreft de volgende geografische informatievoorziening en basisregistraties: Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), Wet waardering Onroerende Zaken (WOZ), Wet Informatie-uitwisseling Ondergrondse Netwerken (WION) en de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT).
Wat doen we daarvoor
1) Bestuur
De raad gaat in 2018 door met het organiseren van rondetafelgesprekken en informatieavonden waarbij de raad belanghebbende inwoners en organisaties uitnodigt en bevraagt over actuele dossiers die in de raadsvergaderingen op de agenda staan.
Daarnaast gaat de raad experimenteren op grond van voorstellen van een raadswerkgroep. Die beoogt om meer verbinding te realiseren tussen de raad en de inwoners van Assen, en een grotere betrokkenheid te verwezenlijken van de inwoners bij het bestuur van de gemeente.
In maart 2018 vinden raadsverkiezingen plaats. In verband daarmee wordt incidenteel een bescheiden bedrag uitgetrokken voor uitgaven die daarmee te maken hebben.
Onze medewerkers werken samen aan opgaven. Binnen de gemeente en, steeds meer en vaker, daarbuiten met andere partijen. We bekijken per opgave wat nodig is en zoeken daarbij de juiste medewerkers en organisatievorm. Daarbij zorgen wij er voor dat de medewerkers beschikken over de benodigde kennis en vaardigheden om aan deze opgaven te werken.
Collegeonderzoeken
Sinds 2014 worden collegeonderzoeken alleen uitgevoerd wanneer er een concrete vraagstelling aan ten grondslag ligt. De onderzoeken worden uitgevoerd middels de quick scan methodiek.
De uitvoering gebeurt op hoofdlijnen en er is sprake van een korte doorlooptijd.
2) Regionale samenwerking
Samenwerking Drentsche Aa
In 2018 gaan wij verder met samenwerking op het gebied van de Omgevingswet, de juridische functie, ict en de buitendienst. Op deze onderdelen werken we projectmatig samen of in de vorm van een netwerkmodel. Ook blijven we gezamenlijk (met de gemeente Noordenveld) de security officer (CISO) en privacyfunctionaris inzetten. We monitoren de onderdelen waarop samenvoeging, dan wel intensieve samenwerking via het netwerkmodel is gerealiseerd. Onderdelen in het werkmodel zijn belastingen, personeelsadministratie (PSA), inkoopadvisering en Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT).
Regiovisie Groningen – Assen (RGA)
In 2018 wordt de regiovisie geactualiseerd en herzien. Besluitvorming hierover is voorzien in 2019.
Economie
Op regionaal niveau werken we samen aan het versterken van de economie. Samen met de gemeente Groningen hebben we hierin het voortouw, waarbij we nadrukkelijk de andere gemeenten opzoeken en betrekken. Verder bepalen de ondernemers met name de agenda en koers van het Economisch Platform, waarin we de samenwerking en verbinding tussen ondernemers, onderwijsinstellingen en overheid verder willen versterken. Vanuit deze samenwerking wordt gewerkt aan de versterking van het economisch klimaat van de regio met concrete acties.
Woningbouw
We stemmen de woningbouw regionaal af om de woningmarkt in de regio optimaal te bedienen.
Verkeer
In 2018 continueren we de werkzaamheden aan de FlorijnAs. Die wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage uit het programma Bereikbaarheid van de Regio Groningen-Assen (RGA).
Voor de werkzaamheden aan de FlorijnAs is met een Beter Benutten-bijdrage het project Assen Slim Bereikbaar opgezet. Met mobiliteitsmanagement proberen we de overlast van de werkzaamheden te beperken.
In regioverband wordt met het Rijk gewerkt aan een programma slimme en groene mobiliteit 2018-2021. Dit is een vervolg op Beter Benutten.
De regio geeft invulling aan het programma Fiets, gericht op intensivering van het fietsgebruik.
NG4
De samenwerking op NG4 niveau werpt steeds meer zijn vruchten af. In 2018 geven we een vervolg aan de samenwerking met NG4. Hiervoor is een aantal speerpunten met elkaar afgesproken, onder andere over de samenwerking in onze EU-office in Brussel. De NG4 blijft een grote rol spelen in de onderwerpen die geagendeerd worden op noordelijk niveau en bepaalt in 2018 hoe deze grotere rol eruit gaat zien. Besloten is de EU-office structureel in te stellen en op te nemen in de meerjarenbegroting, onder programma Werken, beleidsproduct Economische ontwikkeling.
Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN)
Het SNN is in 2017 een toekomstdiscussie gestart onder de noemer SNN 3.0. Als uitgangspunten zijn hiervoor, met instemming van de NG4, vastgesteld:
- Behoud van het sterke beeldmerk in nationaal en Europees verband.
- Bestuurlijke samenwerking wordt ‘lichter’ en minder bureaucratisch.
- De vorm van samenwerken en de keuze van partners kunnen van geval tot geval verschillen, waarbij steden als drijvende kracht meer positie krijgen.
- De bestuurlijke samenwerking is gericht op verbinding en faciliteert en ondersteunt samenwerkingsvormen met private partijen, kennisinstellingen en intermediaire organisaties rond inhoudelijke opgaven.
- Bij de uitwerking van de financiële en juridische kaders bepalen wij in NG4-verband onze positie.
Eems Dollard Regio (EDR)
We blijven in 2018 inzetten op het versterken van ons netwerk met Duitse steden en ondernemers en we nemen deel aan bijeenkomsten en samenwerking in projecten van de Eems Dollard Regio. Voorbeelden hiervan zijn de al lopende samenwerkingen met Emden en de regio Bremen-Oldenburg.
Internationale samenwerking
Wij hebben een praktische vorm van samenwerken ontwikkeld met Poznan en Nottinghamshire. Die continueren wij. Doel van de samenwerking is kennisuitwisseling. In 2018 brengen we werkbezoeken aan elkaar over evenementen en het thema veiligheid. We nodigen elkaar uit bij projecten, waarvoor EU-subsidies worden aangevraagd. Ook daar blijven we zoeken naar mogelijkheden om samen te werken.
Groningen Airport Eelde (GAE)
In 2017 is besloten om de toekomstvisie voor Groningen Airport Eelde te steunen en bij te dragen aan de uitvoering van het businessplan. De financiële vertaling voor 2018 is afhankelijk van het besluit dat door de raad genomen wordt.
3) Dienstverlening
Dienstverlening
Door de toenemende digitalisering is de visie op dienstverlening continu in beweging. Met de invoering van zaakgericht werken per april 2017 is een belangrijke basis gelegd voor de digitalisering van de dienstverlening: het grootste deel van de processen die met burgers en bedrijven te maken hebben, staan generiek ingericht in het zaaksysteem. Voor 2020 moet het zaakgericht werken doorontwikkeld worden tot een volledig digitaal werkende gemeente. Voor 2018 staat het leggen van koppelingen met andere systemen, het specifiek maken van nu generiek ingerichte zaaktypes en de afronding van de op te nemen zaaktypes op de rol. Om te zorgen voor een steeds beter (samen-)werkende gemeente die klanten steeds beter en efficiënter kan bedienen, is een stevige rol voor de projectleider en zijn projectteam noodzakelijk. De kosten zijn bedoeld voor de uren van de medewerkers, de nog aan te wijzen projectleider en het leggen van koppelingen. Hiervoor wordt een gedetailleerd plan geschreven.
Om te blijven anticiperen op de Europese en landelijke trends en ontwikkelingen omtrent de dienstverlening, wordt de visie op dienstverlening in 2018 geactualiseerd. Er zal een nieuw klantforum worden georganiseerd waarin we in gesprek gaan met onze klanten.
Kwaliteit en integriteit
Servicewaarden
Onderzoek onder onze klanten heeft opgeleverd dat niet de ‘harde normen’ maar vooral de ‘zachte waarden’ belangrijk gevonden worden in de dienstverlening.
Het gaat dan om klantgerichte houding en gedrag, duidelijkheid en betrouwbaarheid. Hieruit zijn de volgende servicewaarden voortgekomen, ons ‘gastheerschap’:
- Wij behandelen u met respect.
- Wij werken oplossingsgericht.
- Wij gebruiken begrijpelijke taal.
- Wij maken voor u het proces inzichtelijk.
- Wij komen onze afspraken na.
Kwaliteitsmetingen
De huidige kwaliteitsmetingen worden in 2018 verder uitgebreid. Naast het meten van onze website en telefonie, gaan wij kwaliteitsmetingen uitvoeren voor het fysieke kanaal baliebezoek. Daarnaast gaan we starten met het uitvoeren van kwaliteitsmetingen voor onze processen waaronder de Meldingen Openbare Ruimte.
Informatiebeheer/Basisregistraties
We blijven inzetten op kwaliteitsverbetering van de basisregistraties. Komend jaar gaan we inzetten op luchtfotocontroles voor de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) en de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT). Op 1 januari treden de basisregistraties Ondergrond (BRO) en Infrastructuur onder- en bovengrondse leidingen (WIBON) in werking. Hiervoor zijn extra inzet en extra metingen noodzakelijk.
Indicatoren
Toelichting demografische druk
Onder het thema Gemeenteprofiel staat de demografische druk, uitgedrukt in twee cijfers:
Groene druk: % 0 - 15-jarigen ten opzichte van de groep 15-64-jarigen. Deze zijn voor Assen, Drenthe en Nederland respectievelijk: 27,4; 26,0; 25,2.
Grijze druk: % 65 jaar en ouder ten opzichte van de groep 15 – 64-jarigen. Deze zijn voor Assen, Drenthe en Nederland respectievelijk 28,8; 34,6 en 27,8.
In de begroting zijn deze cijfers opgeteld tot één getal.
Verdieping en links
Van Assen
buurtmonitor AssenRelevante derden
vngBeleidsdocumenten
Collegeprogramma 2014-2018 Mijn Assen
Besluit begroting en verantwoording (BBV)
Aanvullende bezuinigingen 2012-2015
Minderen met maat
Regiovisie Groningen - Assen 2013 + Convenant 2014 Regio Groningen - Assen 2030
Strategische samenwerking met provincie 2012
Verder bouwen, ambities en bezuinigingen 2014-2017
Visie op dienstverlening “DIENSTVERLENING RICHTING 2020”
Overeenkomst inzake de gezamenlijke activiteiten gepland door de steden van Poznań en Assen in 2015 – 2019