04. Aantrekkelijk Assen
Intro
Programmasamenvatting
In 2018 gaat de nieuwe binnenstadsorganisatie van start. Het TT-festival is hiervan een onderdeel.
De cultuursubsidies tot € 50.000 zijn tot 2019 vastgelegd. Dit betekent dat we in 2018 dit subsidiebeleid gaan herijken. Wij gaan de kaders voor het nieuwe evenementenbeleid in 2018 verder uitwerken, in nauwe samenhang met de cultuuragenda en de visie en uitvoeringsagenda 2018 Aantrekkelijke binnenstad.
Wij gaan in drie parkeergarages groot onderhoud uitvoeren, om de kwaliteit op orde te houden. In het uitwerkingsprogramma van de Binnenstadvisie hebben wij aandacht voor het betaald parkeren in de binnenstad.
Wij willen aan de hand van voorspellende veiligheidszorg voorkomen dat inwoners slachtoffer worden van criminaliteit.
Highlights
- Starten met de Binnenstadsorganisatie.
- Uitvoering geven aan de uitvoeringsagenda 2018 Aantrekkelijke binnenstad.
- Subsidiebeleid cultuur herijken.
- Uitwerken evenementenbeleid.
- Onderhoud aan drie parkeergarages.
- Aanpak ondermijnende criminaliteit.
- Werken met voorspellende veiligheidszorg.
Wat willen we bereiken
1) Aantrekkelijke binnenstad
De kwaliteit van onze binnenstad is goed en dat moet zo blijven. Het voorzieningenpakket met museum, De Nieuwe Kolk, parkeerfaciliteiten en goede bereikbaarheid is een goede basis voor verdere ontwikkeling van een aantrekkelijke binnenstad. Samen met eigenaren, ondernemers, (culturele) instellingen en andere organisaties zetten we ons in voor behoud van kwaliteit. We werken samen met partners aan een nog aantrekkelijkere binnenstad.
We hebben aandacht voor leegstand. We faciliteren een kwalitatief goede en creatieve invulling van lege plekken. Alleen een attractieve en verzorgde binnenstad met voldoende aanbod in funshoppen, cultuur en uitstraling, kan de concurrentie aan met de omliggende gemeenten.
2) Cultureel Hart
Belangrijk voor de aantrekkelijke binnenstad is het Cultureel Hart. Door een intensieve samenwerking in hun programmering zorgen culturele instellingen en organisaties in Assen voor een verrassend aanbod voor inwoners en gasten. Met deze programmering willen we (cultureel) Assen nog beter op de kaart zetten en de belevingskwaliteit voor bezoekers en inwoners verhogen. Daarnaast willen we hiermee meer bezoekers trekken en hun verblijf in de stad verlengen.
De instellingen in De Nieuwe Kolk krijgen tijd en ruimte om hun inhoudelijke samenwerking te laten groeien. Wij sturen op een solide financiële basis en een gezond maatschappelijk rendement. Halverwege deze bestuursperiode volgt hiervoor een ijkmoment.
3) Evenementen
Assen is een ‘sterk merk’. De ambitie is om op termijn toe te groeien naar een professionele citymarketingorganisatie in samenwerking met het bedrijfsleven en andere stakeholders. Hiervoor pakken wij samen met de stakeholders de kansen op, waarbij wij vooral een faciliterende taak hebben. We vragen hiervoor een bijdrage van de stakeholders.
Evenementen maken de binnenstad extra aantrekkelijk. Wij blijven inzetten op een sterk evenementenbeleid. De MKB Binnenstadvereniging krijgt een belangrijke rol bij de planning en aansturing daarvan. Deze wordt opgevolgd door de nieuwe binnenstadsorganisatie met ingang van 2018. Het evenementenbudget kan ook ingezet worden voor het ondersteunen van bijvoorbeeld exposities die een groot publiek trekken.
4) Parkeren
Onze parkeervoorzieningen zijn op orde, bezoekers van de binnenstad worden goed gefaciliteerd.
We zetten maatregelen in die moeten leiden tot een financieel gezond parkeerbedrijf.
We willen een betere bezetting van onze parkeergarages en minder auto’s op straat.
Aantrekkelijkheid van de binnenstad blijft in dit kader een belangrijk speerpunt, het parkeerbeleid ontwikkelt zich verder binnen die context.
5) Veiligheid
Wij willen dat Assen een veilige stad is en blijft. Veiligheid is kerntaak van de lokale overheid. Het algemene beeld is dat de criminaliteit in de stad daalt, maar dat de overlast stijgt, in het bijzonder de overlast van bijzondere doelgroepen zoals mensen in psychische nood. We willen dat de stijgende trend van overlast daalt. Daarnaast werken we structureel aan de verbetering van de veiligheid in Assen. Wij willen dat inwoners, instellingen en bedrijven hun verantwoordelijkheid blijven nemen en wij zijn hierbij voor hen een samenwerkingspartner.
Wat doen we daarvoor
1) Aantrekkelijke binnenstad
In 2018 gaat de nieuwe binnenstadsorganisatie van start. Het TT-festival is hiervan een onderdeel.
In de uitvoeringsagenda 2018 Aantrekkelijke binnenstad staat wat we gaan doen en daar gaan we een Meerjareninvesteringsprogramma aan koppelen, voor de investeringen vanuit de gemeente. In 2018 gaan we door met de quick wins en maatregelen uit de visie Binnenstad.
Voorbeelden zijn de Oudestraat, Collardslaan-Kop Vaart en het Masterplan voor het Koopmansplein.
Tevens starten we met een strategienota als opmaat voor het nieuwe bestemmingsplan binnenstad.
2) Cultureel Hart
De basis voor cultuur in Assen staat stevig. De Nieuwe Kolk is in 2017 gefuseerd en waar het eerste jaar vooral in het teken heeft gestaan van de consolidatie van de fusie, wordt in 2018 een aantal verdiepingsslagen gemaakt. Hierbij houden we rekening met de aanbevelingen van onderzoeksbureau BMC. Podium Zuidhaege gaat zijn derde jaar als zelfstandige instelling in, waarmee het einde van de opstartperiode in zicht is. Aan het eind van 2018 moet duidelijk zijn of Podium Zuidhaege de opgaande lijn heeft weten vast te houden en binnen de huidige subsidiekaders in staat is om de gevraagde prestaties te leveren.
De cultuursubsidies tot € 50.000 zijn tot 2019 vastgelegd. Dit betekent dat we in 2018 dit subsidiebeleid gaan herijken. In dat kader willen we ook een pilot starten voor een tegemoetkoming in de kosten van individuele muzieklessen.
De opgave voor 2018 is om de kracht van cultuur op het gebied van economie, participatie en educatie samen met de culturele partners nog beter te gaan benutten, met behulp van een gezamenlijke cultuuragenda. De rol van de gemeente daarbij is die van verbinder, facilitator en aanjager.
3) Evenementen
Wij werken in 2018 de kaders voor het nieuwe evenementenbeleid verder uit, in nauwe samenhang met de cultuuragenda en de visie en uitvoeringsagenda voor versterking van de Asser binnenstad. Evenementen zijn immers belangrijk voor een stad en kunnen een bijdrage leveren aan economische groei en het creëren van een aantrekkelijke stad voor bewoners, bezoekers en bedrijven (citymarketing). Het doel is om duidelijke en eenvoudige kaders vast te stellen, waarbinnen evenementen in Assen kunnen plaatsvinden, met een goede informatievoorziening voor zowel organisatoren als bezoekers van de evenementen. Deze kaders gebruiken we vervolgens om de verdeling van het evenementenbudget over de diverse (terugkerende) evenementen te herijken.
4) Parkeren
Wij gaan in drie parkeergarages groot onderhoud uitvoeren om de kwaliteit op orde te houden. Wij vervangen daarbij onder andere de apparatuur.
Knelpunt
Ondanks de maatregelen van de afgelopen jaren, hebben wij naar verwachting nog geen gezond parkeerbedrijf. Wij zien nog steeds een daling in het aantal parkeerders in de binnenstad. Daarom is een jaarlijkse onttrekking uit het parkeerbedrijf niet langer houdbaar.
In het uitwerkingsprogramma van de binnenstadvisie hebben wij aandacht voor het betaald parkeren in de binnenstad.
Onze communicatiestrategie blijft gericht op het gemak en altijd plaats voor parkeren.
5) Veiligheid
Wij gaan samen met het Regionaal Informatie en Expertise Centrum een ondermijningsbeeld van Assen maken. Bij deze vorm van criminaliteit wordt misbruik gemaakt van de samenleving en wordt het vertrouwen en het gevoel van vertrouwen geschaad. Dit soort criminaliteit wordt vaak gepleegd in criminele samenwerkingsverbanden. Voorbeelden zijn mensenhandel, witwassen, drugsproductie en -handel. Aan de andere kant heeft onze samenleving te maken met terrorisme. We gaan samenwerken met de Nottinghamshire Police om kennis en ervaring uit te wisselen.
Wij gaan in 2018 door met onze korte klap acties om, bijvoorbeeld bij woninginbraken, fietsendiefstallen en autokraken, snel preventieve informatie te verstrekken. Daarmee willen we voorkomen dat onze inwoners en bezoekers slachtoffer worden van criminaliteit. Wij ontwikkelen eenzelfde aanpak voor het thema voorspellende veiligheidszorg. Daarbij wordt op basis van een grote hoeveelheid gegevens van politie, gemeente en andere partijen gekeken naar de kans op criminaliteit, zelfs voordat er sprake is van een toename.
Indicatoren
Toelichting
De gemeente Assen heeft een overlast gevende groep. Die bestaat deels uit jongeren en inmiddels jongvolwassenen. De groep is geprioriteerd en voor elk groepslid is een plan van aanpak gemaakt. Hoewel wij goede resultaten boeken, blijven wij op zoek naar nieuwe manieren om de overlast van deze groep terug te dringen.
De politie werkt goed samen met de ondernemers in de binnenstad. Beeldmateriaal van beveiligingscamera’s maakt dat het proces van aangifte van de winkelier tot veroordeling van de winkeldief sneller verloopt.
De dalende trend in geweldsmisdrijven zet door en gaat richting het landelijk gemiddelde.
Er is de afgelopen jaren een sterke daling van het aantal woninginbraken in Assen.
Verdieping en links
Van Assen
buurtmonitor AssenRelevante derden
vngBeleidsdocumenten
Collegeprogramma 2014-2018 Mijn Assen
Besluit begroting en verantwoording (BBV)
Aanvullende bezuinigingen 2012-2015
Ambitiedocument aantrekkelijke binnenstad Assen 2010
Begroting 2017 Veiligheidsregio Drenthe
Bodemvisie gemeente Assen
Kadernota integraal veiligheidsbeleid gemeente Assen 2016-2020
Kadernotie Cultuur 2017 – 2020. Kleuren buiten de lijnen
Masterplan Beeldende Kunst en Vormgeving Cultureel Hart
Masterstudie FlorijnAs
Minderen met maat
Ontwikkelingsvisie detailhandel en horeca
Ontwikkelvisie binnenstad
Percentageregeling Beeldende Kunst/Cultuurfonds
Provinciale omgevingsvisie provincie Drenthe 2014
Regiovisie Groningen - Assen 2013
Strategische afwegingsnotitie grondbedrijf
Structuurplan Stadsrandzone
Structuurvisie Assen
Structuurvisie FlorijnAs
Structuurvisie infrastructuur en ruimte (Rijk)
Veiligheidsprogramma Assen 2018
Verder bouwen, ambities en bezuinigingen 2014-2017
Visie Aantrekkelijke Binnenstad
Welstandsnota
Woonplan 2010-2030 Een stad voor iedereen
Parkeermarketing 2014