02. Werken in Assen
Intro
Programmasamenvatting
In 2018 bouwen wij verder aan de sociale netwerkeconomie, dit is het netwerk van Werkplein Drentsche Aa (WPDA), bedrijven, sociale ondernemers, Werkpunt! en het SW-bedrijf, die gezamenlijk werk(ervarings)plekken en beschut werk bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Als het gaat om een sluitende aanpak voor jongeren in een kwetsbare positie bouwen we voort op de succesvolle netwerksamenwerking. We hebben extra aandacht voor de verbinding tussen (regulier) onderwijs en de arbeidsmarkt.
In 2018 zetten wij de bestaande lijn voort om innovatie bij bedrijven te stimuleren. Dit doen wij door verbindingen te leggen, zowel tussen bedrijven onderling als met kennisinstellingen.
Wij zetten in op de ontwikkeling van de Toeristische Recreatieve Zone en ontwikkelkansen voor het TT-circuit hebben onze speciale aandacht.
Afhankelijk van de opgaven willen we het economisch beleid herijken.
Highlights
- Versterken netwerksamenwerking met als doel meer mensen geactiveerd of aan het werk
- Uitbreiding sluitende aanpak voor jongeren in een kwetsbare positie
- Versterken aansluiting onderwijs – bedrijfsleven
- Stimuleren van economische innovatie door verbinden en faciliteren.
Wat willen we bereiken
1) Werkgelegenheid
Werkplein Baanzicht Drentsche Aa (WPDA) is per 1 juli 2016 voor Assen de uitvoeringsorganisatie van de Participatiewet. Wat we willen bereiken is vastgelegd in een prestatieovereenkomst waarvoor de in september 2014 door de raad vastgestelde kadernota Participatiewet (participatie de norm, werk het doel) de basis vormde. Specifieke aandachtsgroepen zijn jongeren tot 27 jaar, mensen die met begeleiding snel terug kunnen keren naar de arbeidsmarkt, startende ondernemers met een bijstandsuitkering, en mensen met een arbeidsbeperking. Dit betreft mensen met een verdiencapaciteit < 100%, waaronder afspraakbanen.
In de sub-regio Noord- en Midden-Drenthe richten we ons op circa 80 afspraakbanen in 2017, oplopend tot circa 700 in 2026. Dit is de totale taakstelling voor bedrijven en overheid in deze regio.
We willen zoveel mogelijk jongeren met en zonder een startkwalificatie duurzaam laten uitstromen naar werk. Per 1 januari 2017 hebben gemeenten ook de verantwoordelijkheid voor jongeren die met een startkwalificatie na een periode van werk alsnog terugvallen in de uitkering.
De uitvoerende taken van het Werkplein Drentsche Aa moeten meer verweven worden met de opdrachten in het sociale domein, zoals schuldhulpverlening, maatschappelijk werk en onderwijs.
2) Economische ontwikkeling en innovatie
Het stimuleren van innovatie en het bewerkstelligen van crossovers is een economisch speerpunt. Hierbij werken wij samen in noordelijk verband; de Noordelijke Innovatieagenda (NIA) speelt in dit kader een belangrijke rol.
Met betrekking tot sensortechnologie heeft de gemeente haar ambitie voor een zelfstandig sensorcluster verlaten en besloten ook geen rol meer in de ontwikkeling van een zelfstandig sensorcluster te spelen.
Verbetering van het ondernemingsklimaat bereiken wij vooral door het leveren van maatwerk voor bedrijven op diverse terreinen. Dit geldt zowel voor de reeds in Assen gevestigde bedrijven, als voor de bedrijven die wij nieuw proberen aan te trekken. De focus verschuift naar het opbouwen van netwerken, verbindingen leggen, makelen en schakelen.
3) FlorijnAs en bedrijventerreinen
FlorijnAs
De uitvoering van de FlorijnAs zetten we voort. We richten ons daarbij op de bereikbaarheidsonderdelen. De betreffende projecten zullen binnen de financiële kaders en de afgesproken planning worden afgerond, met oog voor het toekomstige beheer en onderhoud. Functionaliteit en doelmatigheid zijn voor ons de uitgangspunten.
Bedrijventerreinen
We willen beter inspelen op de vraag naar bedrijventerrein in Assen. Monitoren van de kwantitatieve en kwalitatieve vraag naar bedrijventerrein is daarbij van belang. Wanneer wenselijk willen we een flexibele invulling van onze bouwrijpe kavels mogelijk maken. Tevens brengen we gebieden gefaseerd in ontwikkeling, in afstemming op de marktvraag. Daarbij houden we vast aan onze kwaliteitsambitie.
Wat doen we daarvoor
1) Werkgelegenheid
Werkplein Drentsche Aa (WPDA) en Alescon voorzien inwoners van de juiste, passende dienstverlening, met als doel het verkrijgen van werk of een andere vorm van participatie. Mensen blijven niet onnodig lang klant van het Werkplein Drentsche Aa. Alle klanten krijgen minimaal de basisdienstverlening. Klanten die met steun binnen twee jaar naar werk kunnen, krijgen daarnaast intensieve dienstverlening.
Er zal een nieuwe prestatieovereenkomst met het Werkplein Drentsche Aa worden afgesloten voor de periode 2018-2021. Met de ervaringen die zijn opgedaan in 2016 en 2017 wordt de sturing op de output (resultaten) en outcome (maatschappelijk effect) in 2018 verder vormgegeven. Naast de evaluatie van het instrument ‘prestatie-overeenkomst’, zal de nieuwe integrale kadernota Sociaal domein inhoudelijke input geven voor de nieuwe afspraken.
Wij verwachten dat het aantal personen dat een beroep doet op de Participatiewet zal toenemen, ondanks de aantrekkende economie en de dalende werkloosheid. Dit is inherent aan de invoering van de Participatiewet, die als doel heeft zo min mogelijk inwoners aan de zijlijn te laten staan. Daarnaast is de taakstelling die de gemeenten hebben op het gebied van statushouders van invloed op het gebruik. Ook de verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd en de verkorte duur van de Werkloosheidswet zorgen ervoor dat personen langer in de bijstand blijven.
Ontwikkeling BUIG : Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorzieningen Gemeenten
De discussie rondom de juistheid, volledigheid en houdbaarheid van het nieuwe verdeelmodel Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorzieningen Gemeenten (Buig-budget) is nog volop gaande.
Dat geldt ook voor de omvang en samenstelling van de macrobudgetten die het Rijk naar de gemeente doorsluist. Wij blijven ons samen met andere gemeenten inzetten voor een betere en rechtvaardiger verdeling van deze gelden. In oktober 2017 wordt het voorlopig budget 2018 door het ministerie bekendgemaakt. De hieruit mogelijk voortvloeiende bijstelling wordt betrokken bij de voorbereiding van de kaderbrief 2018.
Dit budget loopt waarschijnlijk op basis van een nieuw verdeelmodel beter in de pas met de raming dan voorheen.
Afspraakbanen en beschut werk
In 2018 wordt landelijk door het UWV (Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen) ‘gemeten’ hoeveel afspraakbanen gerealiseerd zijn. Dit zijn banen voor mensen die prima kunnen werken, maar door een arbeidsbeperking niet in staat zijn om zelfstandig 100% van het minimumloon te verdienen. Het gaat om mensen die een Wajong-uitkering hebben, een Wsw-indicatie hebben of onder de Participatiewet vallen.
De gemeente faciliteert werkgevers bij het realiseren van de gestelde doelen via het Werkplein Drentsche Aa. De gemeente draagt als werkgever bij aan het realiseren van afspraakbanen binnen de gemeentelijke organisatie, onder meer via de ‘pilot groen’.
Beschut werk is bedoeld voor inwoners die niet aan de slag kunnen bij een reguliere werkgever. Het Werkplein Drentsche Aa heeft de regie op nieuw beschut werk (onderdeel Participatiewet) en realiseert in nauwe samenwerking met Alescon plaatsing en ontwikkeling van mensen met een beperkte verdiencapaciteit. Vooralsnog is Alescon de enige aanbieder van werkplekken beschut werk. Voor beschut werk is er een wettelijke verplichting van kracht, waarbij een indicatie wordt gegeven voor het aantal te realiseren beschut werk plekken. Voor Assen is in 2018 een aantal van 26 geraamd. Afhankelijk van de vraag naar beschut werk (het aantal inwoners dat een beroep doet op beschut werk en een indicatie krijgt van het UWV) worden er plekken gerealiseerd.
Sluitende aanpak Onderwijs -Werk
Het Werkplein Drentsche Aa werkt nauw samen met scholen, het Regionaal Meld- en Coördinatiepunt voortijdig schoolverlaten (RMC), bedrijven en gemeenten in de arbeidsmarktregio.
Samenwerkingsafspraken zijn geborgd in onder meer Route Arbeid, dit is een samenwerkingsverband in de arbeidsmarktregio om jongeren met een arbeidsbeperking toe te leiden naar werk. Instrumenten die hiervoor worden ingezet zijn bijvoorbeeld:
- Navigator, waarbij gericht gewerkt wordt aan de overgang van school naar werk voor jongeren op de praktijkschool of het speciaal onderwijs.
- Gilde leren, waarbij binnen een bedrijf een werkplek geboden wordt voor een klas.
- Coachproject, waarbij jongeren worden gekoppeld aan een coach uit het bedrijfsleven.
- Werkcarrousel, waarbij bedrijven werkzoekenden de kans geven om zich te oriënteren op beroepen.
Jongeren worden begeleid via een Route Arbeid, of een Route Onderwijs, daarnaast zal een Route Dagbesteding worden ontwikkeld.
2) Economische ontwikkeling en innovatie
In 2018 zetten wij de bestaande lijn voort om innovatie bij bedrijven te stimuleren. Dit doen wij door verbindingen te leggen, zowel tussen bedrijven onderling als met kennisinstellingen. Op die manier bouwen we waardevolle netwerken. Hierbij zoeken wij nadrukkelijk de samenwerking met de NG4-gemeenten, Regio Groningen-Assen en in het bijzonder met de gemeente Groningen en de provincie Drenthe.
Daarnaast heeft de aansluiting tussen het bedrijfsleven en onderwijs onze specifieke aandacht. In 2017 onderzoeken we waar de meeste behoeften van het bedrijfsleven zit voor het leggen van verbindingen tussen de arbeidsmarkt en onderwijs en ook hoe we daar als overheid het beste een bijdrage aan kunnen leveren. Hiervoor wordt een advies en een plan van aanpak opgesteld. In 2018 starten we met de uitvoering daarvan.
Een specifiek voorbeeld van verbinden van bedrijfsleven, grote werkgevers en onderwijs is het Practoraat zorg en sensortechnologie. In 2018 ondersteunen we het Practoraat actief met subsidie en het leggen van verbindingen met het bedrijfsleven. Naar voorbeeld van het Practoraat en de Health Hub Roden, wil de Hanze Hogeschool het onderwijs meer op de wensen van het bedrijfsleven laten aansluiten. De Hanzehogeschool heeft de intentie om de huidige opleiding sensortechnologie in Assen te verbreden naar elektrotechniek en ict en een innovatiewerkplaats te ontwikkelen zoals de Health Hub in Roden of Entrance in Groningen. Bij dit onderzoek zijn wij en de Provincie Drenthe nauw betrokken. In 2017 wordt een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd. In 2018 zal bij een positief besluit van betrokken partijen gestart worden met ontwikkeling en eerste uitvoering van de innovatiewerkplaats. De bedoeling van de innovatiewerkplaats is om studenten direct met in Assen en in de regio gevestigde bedrijven te verbinden en opdrachten van het bedrijfsleven uit te voeren. De thematiek is niet alleen ict/sensor gerelateerd, maar ook andere disciplines krijgen een plek in de innovatiewerkplaats, hetgeen afhankelijk is van de behoeften van de bedrijven en de (economische) opgaven van onze gemeente.
De Toeristische en Recreatieve Zone (TRZ) bij het TT-circuit moet een belangrijke trekpleister worden in de provincie Drenthe. Voor jong- en oud, met diverse all-weather accommodaties, die betekenis geven aan sport, vermaak en ontspanning. Door op onderscheidende en vernieuwende wijze invulling te geven aan toerisme en recreatie, zal het gebied bijdragen aan (inter-) nationale naamsbekendheid. Naast het TT-circuit en de aan auto- en motorsport gerelateerde leisure in het te ontwikkelen TT-World, zijn er private initiatieven voor een IJscomplex, Outletcentre en Terra Experience. Deze private initiatieven zorgen voor aanzienlijke lokale werkgelegenheid en een sterke toeristische en economische impuls voor de regio. Daarnaast kan de kruisbestuiving tussen de private initiatieven kansen opleveren als het gaat om energietransitie (duurzaamheid), werkgelegenheid, onderwijs, herhaald-/combinatie-bezoek van toeristen en gezamenlijke marketing en promotie.
In 2018 kan begonnen worden met de uitvoering van de bestemmingsplanprocedure(s) van de Toeristische Recreatieve Zone. Op basis van principebesluiten van de gemeente Assen en de contracten met de initiatiefnemers, ontstaat voor deze marktpartijen een solide basis om het ontwerp voor hun gebouwen te maken en financiers/exploitanten te contracteren. Gemeente en private initiatiefnemers kunnen parallel hieraan de bestemmingsplanprocedure(s) doorlopen.
Binnen de Toeristische en Recreatieve Zone heeft het TT-circuit onze speciale aandacht. In 2018 wordt een upgrading uitgevoerd. Wanneer kansen zich voordoen, faciliteren en ondersteunen wij het TT-circuit bij de verdere ontwikkeling. Dit doen wij in nauwe samenwerking met de Provincie Drenthe.
Tot slot willen we 2018 gebruiken om het economisch beleid afhankelijk van de opgaven te herijken.
3) FlorijnAs en bedrijventerreinen
FlorijnAs
Medio 2018 zullen grote delen van het project Stationsgebied worden opgeleverd: het nieuwe stationsgebouw, delen van het stationsplein en de inrichting van de openbare ruimte aan de oostzijde van het spoor. Dan kan ook de nieuwe autotunnel in gebruik worden genomen. Gefaseerd worden dan het tijdelijke station en de fietsenstalling ontmanteld. Met de aanleg van het nieuwe busstation en de rest van de openbare ruimte wordt begonnen in het derde kwartaal van 2018, de planning is dat dit klaar is in het eerste kwartaal van 2019.
De ingebruikname van het nieuwe stationsgebouw zal medio 2018 op gepaste wijze worden gevierd, samen met onze samenwerkingspartners ProRail en NS.
De herinrichting van de Overcingellaan/Stadsboulevard zuid is naar verwachting ook klaar in het tweede kwartaal van 2018. Met de bouw van de tunnel de Maten wordt begonnen in het vierde kwartaal van 2018, de oplevering hiervan is gepland in het vierde kwartaal van 2019. Vervolgens wordt dan nog de Dennenweg aangepakt in 2019-2020.
Ook in 2018 zullen we volle aandacht blijven schenken aan de programmatische opgaven: de bereikbaarheid van de stad, Social return on Investment (SROI) en de samenwerking met het onderwijs.
In 2020 zal het programma FlorijnAs in zijn geheel klaar zijn, conform de afspraken hierover met het ministerie van Infrastructuur en milieu.
Bedrijventerreinen
De markt voor bedrijfs-onroerend goed is nog onvoldoende hersteld. De grondprijzen voor onze bedrijfskavels zullen we daarom in 2018 (wederom) niet verhogen.
De interesse voor de woon-werk kavels op Groene Dijk neemt toe. Ook in 2018 willen wij de kortingsregeling van €10.000 verlengen, om daarmee de ontwikkeling van Groene Dijk te blijven stimuleren.
Wij willen de westelijke hoofdontsluiting in het werklandschap Assen-Zuid weer onderdeel laten uitmaken van de grondexploitatie. De destijds door de raad beschikbaar gestelde dekking van € 3,5 miljoen zal daartoe weer worden opgenomen in de reserve grondbedrijf. De aanleg van deze hoofdontsluiting is pas aan de orde als er sprake is van een overeenkomst met een eerste koper.
We willen beter inspelen op de vraag naar bedrijventerreinen in Assen. Waar wenselijk willen we een flexibele invulling van onze bouwrijpe kavels mogelijk maken. Samen met de ondernemersvereniging is daartoe de pilot flexibilisering Peelerpark/Messchenveld gestart. Wij constateren dat het beeldkwaliteitsplan meer flexibiliteit en mogelijkheden voor ondernemers kan bieden. Wij zijn voornemens om verbeterpunten voor te leggen aan de raad.
Voor de zomer van 2017 is de raad geïnformeerd over onze acquisitie-aanpak. Deze aanpak zetten we door in 2018.
Indicatoren
Toelichting
Netto arbeidsparticipatie
Het percentage werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de totale beroepsbevolking komt overeen met het percentage van steden met 50.000-100.000 inwoners. Dit percentage wordt beïnvloed door veel factoren, zoals de conjunctuur en opbouw van de beroepsbevolking in relatie tot de markt. Deze indicator is niet door gemeentelijk beleid alleen te sturen.
Werkloze jongeren
Jongeren tot 27 jaar zijn een prioritaire doelgroep binnen de dienstverlening van het Werkplein Drentsche Aa. Er zijn afspraken gemaakt over de uitstroom alsook over de registratie van deze doelgroep. In de bestuursrapportage, die twee keer per jaar verschijnt, wordt het bestuur van het Werkplein Drentsche Aa geïnformeerd. Deze rapportage sluit niet aan op de beleidsindicator van het BBV (jongeren tot en met 22 jaar). De laatste jaren is de uitstroom van bijstandsgerechtigden in Assen hoger dan het landelijk gemiddelde. Een mogelijke verklaring voor de afwijking in Assen is het feit dat een groot deel van de bijstandsgerechtigden een inkomen heeft naast de uitkering.
Cliënten die aan het werk kunnen worden hier naartoe begeleid. Het doel hierbij is altijd om zo onafhankelijk mogelijk van de uitkering te zijn (dus het liefst volledige uitstroom uit de uitkering). Wanneer dit niet mogelijk is, maar deeltijd werk wel een optie is, wordt hier op ingespeeld. Er wordt ingezet op voltijd en deeltijd werk. Wel kunnen er van periode tot periode verschillen zijn in het beschikbare werk en de bemiddelbaarheid van onze cliënten.
Personen met een bijstandsuitkering
Dat het aantal bijstandsgerechtigden per 10.000 inwoners hoger ligt dan het Drentse en ook het landelijk gemiddelde is al heel lang het geval. De oorzaak ligt in het feit dat er, veel meer dan gemiddeld, Assenaren een (aanvullende) uitkering hebben naast hun inkomen (zie de toelichting bij de vorige indicator). Daarnaast heeft Assen een hoog aantal zorginstellingen waar bewoners zijn die (langdurige) zorg hebben, in combinatie met een bijstandsuitkering.
Re-integratievoorzieningen
Dit zijn voorzieningen die de gemeente inzet om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te helpen om de afstand te verkleinen. Het uiteindelijke doel is het verkrijgen van een baan. Dit cijfer geeft voor Assen een vertekend beeld. Anders dan bij de meeste (intergemeentelijke) Sociale Diensten verzorgt het Werkplein Drentsche Aa veel re-integratietrajecten zelf. Deze worden niet in de landelijke cijfers zichtbaar.
Verdieping en links
Van Assen
buurtmonitor AssenRelevante derden
vngBeleidsdocumenten
Collegeprogramma 2014-2018 Mijn Assen
Besluit begroting en verantwoording (BBV)
Beleidsregels reserve cofinanciering regionaal economisch beleid
Masterstudie FlorijnAs 2009
Minderen met maat
Ontwikkelingsvisie detailhandel en horeca
Participatie de norm, Werk het doel', kadernota Participatiewet 2014
Verder bouwen, ambities en bezuinigingen 2014-2017