03. Meedoen in Assen
Intro
Programmasamenvatting
Niet zorgen voor, maar zorgen dat. De titel van het collegeprogramma vertaalt zich zowel in een veranderende rol van onze organisatie, als in onze manier van werken binnen en buiten het sociaal domein. Positieve voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld STILA, Vaart Welzijn, de TT-organisatie en de totstandkoming van de binnenstadsvisie.
In 2018 gaan we door op de ingeslagen weg. Daarbij ontstaat steeds meer ruimte voor meer preventieve maatregelen. Voorbeelden hiervan zijn de samenwerking met huisartsen, de preventiecoalitie gezond@assen, het programma gezond in de stad en de maatregelen rondom passend onderwijs.
Highlights
- Preventiecoalitie, met als doel een gezamenlijke agenda voor preventie.
- Samenwerking met huisartsen verbreden naar ouderenzorg.
- Hernieuwde en verbrede opdracht voor cliëntondersteuning.
- Versterken informele zorgstructuur.
- Aanpakken kinderarmoede.
Wat willen we bereiken
Transformatie
Niet zorgen voor, maar zorgen dat. De titel van het collegeprogramma vertaalt zich zowel in een veranderende rol van onze organisatie, als in onze manier van werken in het sociaal domein.
Dit betekent meer verantwoordelijkheid en regie bij de samenleving neerleggen. Dit betekent ook normaliseren in plaats van problematiseren.
Samen met inwoners, vrijwilligers en professionals zetten we in op meer preventie en op het versterken van de eigen kracht en het sociaal netwerk van inwoners.
Door samen te werken met partners in het sociale domein benutten we ook hun organisatiekracht om de hiervoor genoemde transformatiedoelen te bereiken. Denk hierbij aan partners als huisartsen, sportverenigingen en scholen.
Waar het nodig is, kunnen inwoners op passende ondersteuning blijven rekenen. Wij vinden het belangrijk dat inwoners deze ondersteuning eenvoudig kunnen vinden en dat deze aansluit bij hun echte vraag. In 2017 is er een toegang voor Wmo en jeugdhulp die ervoor zorgt dat inwoners op een snelle en effectieve manier de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. Iedereen is in twee stappen op de juiste plaats. Voor complexe situaties en multi-problematiek is er casusregie. De toegang is digitaal, telefonisch en fysiek te benaderen.
Binnen de toegang hebben de buurtteams van Vaart Welzijn vooral een taak op het gebied van preventie en het gebruik van algemene en voorliggende voorzieningen. De gemeente zorgt voor de indicatiestelling van maatwerkvoorzieningen, gespecialiseerd casemanagement jeugd en de registratie van de voorzieningenadministratie.
We willen de monitoring in het sociale domein versterken, om zo meer inzicht te krijgen in het bereiken van de hiervoor genoemde transformatiedoelen.
1) Jeugdhulp
Zorgvragers krijgen de regie meer in eigen hand en schakelen zoveel mogelijk een eigen netwerk in. In de jeugdhulp wordt daarom primair ingezet op preventie en lichte ondersteuning. Daarmee verminderen we de inzet van duurdere of specialistische zorg.
We hebben sub-regionaal en regionaal voor de komende twee jaren opnieuw individuele maatwerkvoorzieningen jeugdhulp ingekocht.
Uit de eerste betrouwbare cijfers over het aantal kinderen met jeugdhulp, zien we dat we in Assen meer jeugdhulp verstrekken dan het landelijke gemiddelde percentage. We hebben afgesproken te laten onderzoeken waardoor dit wordt veroorzaakt.
Ook blijven we inzetten op het afschalen van de zwaarte van in te zetten ondersteuning.
De stroomlijning van het preventieve aanbod aan collectieve voorzieningen en lichte ondersteuning wordt verder opgepakt. Het motto is dat we niet streven naar meer inzet, maar naar het verbeteren van de inzet die er al is.
We denken aan de juiste knoppen te draaien om een daling in ondersteuning en ondersteuningszwaarte te bewerkstelligen: dit door de vroegtijdige signalering goed op orde te hebben, het ingeregeld raken van de buurtteams en de toegangen en de verbinding tussen de vindplaatsen van ondersteuning door middel van heldere zorgroutes en samenwerkingsafspraken.
2) Wmo
De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is bedoeld om inwoners in staat te stellen mee te doen aan de samenleving en gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie. Wanneer een inwoner een vraag om ondersteuning heeft, brengt de gemeente samen met deze inwoner de vraag in kaart. Daarbij komt nadrukkelijk aan de orde wat de inwoner en zijn sociaal netwerk zelf kunnen doen om de vraag op te lossen en wat er nodig is om de eigen kracht van inwoner en netwerk te versterken. De ondersteuning van de gemeente is daarbij aanvullend.
3) Leefbaarheid en welzijn in wijk en stad
Om alle Assenaren mee te laten doen is het belangrijk dat burgers zélf verantwoordelijkheid nemen en werken aan een actieve, bereidwillige samenleving. De gemeente stimuleert en faciliteert met ruimte, werkt aan het versterken van netwerken, het vernieuwen van de welzijnsaanpak en het ondersteunen van de inwoners. Hierdoor moet de gezamenlijke initiatiefkracht van inwoners in de stad toenemen.
4 en 6) Schuldhulpverlening en armoedebestrijding
Het hebben van schulden en het langdurig leven in armoede is een blokkade voor inwoners om te kunnen participeren.
Schuldhulpverlening is daardoor onmisbaar. Wij willen dat de schuldhulpverlening voor onze inwoners nabij en snel is, met een zo laag mogelijke drempel. De GKB, de buurteams, het WPDA en vrijwilligersorganisaties werken nauw samen en vullen elkaar aan. Niet alleen het acute probleem moet worden opgelost, maar de oplossing moet ook duurzaam zijn.
De organisatie van de GKB is voorbereid op de toekomstige ontwikkelingen zoals de gemeentelijke herindelingen in de provincie Groningen en de veranderingen in de markt. In 2017 is daarom gestart met een toekomstverkenning.
Bij inwoners met een laag inkomen willen wij financiële rust en zekerheid bieden en voorkomen dat ze in financiële problemen raken. Inwoners in armoede willen we meer perspectief bieden. Daarbij vinden we het vooral belangrijk dat kinderen niet worden gedupeerd door de financiële situatie van hun ouders.
Gelijke kansen voor alle kinderen, daar streven we naar met de ondersteuning via de Meedoenregelingen en de Stichtingen Leergeld, Kinderhulp, Jarige Job, Jeugdsportfonds en Jeugdcultuurfonds.
5) Sport
Met sport willen we ons vooral richten op Gezondheidsbevordering (gezonde leefstijl) en meer Meedoen.
Daarmee zetten we actief in op preventie, in het bijzonder bij jongeren en kwetsbare groepen.
7) Onderwijs
We willen bereiken dat er kwalitatief goede peuteropvang in Assen blijft bestaan en gaan dit borgen in de ontwikkeling van Alles-in-1-scholen. Ook streven we naar een groter bereik van peuters. Voorschoolse voorzieningen zijn aantrekkelijk en dichtbij. Op alle scholen wordt voor- en vroegschoolse educatie geboden (VVE).
Daarnaast borgen we de opbrengsten van de Brede School, zoals bereikbaarheid van naschoolse activiteiten en een doorgaande lijn op de schakelmomenten in de schoolloopbaan.
We hebben alle kwetsbare jongeren (16-23 jaar) die niet naar school gaan of geen werk (meer) hebben in beeld en zorgen ervoor dat ze weer naar school gaan of werk hebben. We richten ons met name op scholieren van Pro Assen en Van Liefland en op leerlingen die een mbo-2 diploma hebben.
De groep jongeren die zelfstandig de weg naar de arbeidsmarkt vindt, profiteert zo goed mogelijk van een match tussen opleiding en werkgelegenheid.
We willen dat er een goede verbinding is tussen ondersteuning op school en thuis. Speerpunt is preventie in de zin van: licht en collectief waar mogelijk en zwaar en individueel waar nodig.
Wat doen we daarvoor
Transformatie
We gaan door op de ingeslagen weg.
Het resultaatgerichte inkoopmodel voor Wmo en Jeugdwet blijft ook in 2018 uitgangspunt voor de individuele maatwerkvoorzieningen.
De buurtteams verstevigen hun positie in de wijken nog verder.
Samen met 12 andere organisaties in de stad werken we aan een preventiecoalitie, gezond@assen. Het doel is gezamenlijk een agenda voor preventie te formuleren.
Verder gaan we uitvoering geven aan de agenda voor informele zorg die in het Platform informele zorg is geformuleerd.
Via het Drenthe-brede programma Optimaal leven hebben we aandacht voor inwoners met langdurige psychische kwetsbaarheid. In het Asser Platform wonen, zorg en welzijn sluiten we hierop aan.
Met de komst van de praktijkondersteuners Jeugd bij de huisartsen is er een goede basis voor de samenwerking met huisartsen gelegd. In 2018 verkennen we de mogelijkheden van samenwerking op het gebied van ouderenzorg.
Eind 2017 sluiten we het implementatiejaar van de Aanpak casusregie af. In 2018 is het uitvoerende veld aan zet voor de verdere implementatie. Uiteraard blijven we hier nauw bij betrokken.
In de nieuwe raadsmonitor Sociaal domein leggen we een verbinding met de door de raad geformuleerde kaders.
1) Jeugdhulp
Veiligheid voorop
De landelijke inspectie heeft onze keten ‘signalering en aanpak onveiligheid bij kinderen’ doorgelicht. De Drentse verwijsindex (DVI) is volgens de inspectie een belangrijke signaleringsbron om jeugdigen met hulp in beeld te hebben en als ketenpartners onderling kennis en informatie te delen. Het werken met de DVI blijkt geen vanzelfsprekendheid. Hiertoe zullen we nadrukkelijk de regierol gaan vervullen.
Net als bij volwassenen is het garanderen van voldoende crisis(opvang)plekken voor jeugdigen een gezamenlijke opgave van gemeenten en zorgaanbieders in Drenthe.
Veilig Thuis Drenthe (VTD) heeft afgelopen anderhalf jaar ingezet op de uitvoering van een verbeterplan, gericht op verbetering van met name dienstverlening, processen, termijnen en registratie. Hiervoor zijn in 2016 en 2017 extra middelen beschikbaar gesteld. Op basis van begrote aantallen verrichtingen, de doorontwikkeling van de noodzakelijk in te zetten kwaliteit en de duidelijke Inspectiekaders is de verwachting dat in 2018 voor VTD een budget van € 4,1 miljoen nodig is. Het Asser aandeel hierin bedraagt € 580.000. In 2018 stemmen we met VTD de visie op Veilig Thuis en de benodigde structurele financiering verder af.
Analyse zorggebruik
Een eenduidige oorzaak voor het hogere Asser jeugdhulppercentage blijkt lastig te achterhalen. Onze inzet blijft om met de grootste jeugdhulpaanbieders samen op te trekken in de duiding en terugdringing van de jeugdhulp.
Preventieve inzet
We vinden een preventief aanbod belangrijk en besteden hier veel tijd aan. Denk bijvoorbeeld aan de extra inzet van Jeugdmaatschappelijk werk, SWAG (Samen Werken aan Grip op je eigen leven), de POH-jeugd (jeugd die gebruik maakt van de praktijkondersteuner geestelijke gezondheidszorg in de huisartsenpraktijk) bij de huisartsen, programma Homestart. Via de financiering van programma’s als Samen Vroeg Erbij, Samen vroeg erbij Blijven en Yoop ligt er een sterke relatie naar het onderwijs.
Een aandachtspunt is het veranderende Landelijk professioneel kader Jeugdgezondheidszorg (LPK), dat wordt uitgevoerd door de GGD. De vraag is welke additionele taken de GGD naast het basispakket voor 0-18 jarigen gaat uitvoeren. Dit betekent een afweging in het bestaande preventieve jeugd-/gezinsaanbod en de daarin te maken lokale keuzes. Wij gaan hierover met de GGD in gesprek.
Dyslexiezorg
De Jeugdwet maakt gemeenten verantwoordelijk voor de uitvoering van de diagnose en de behandeling van dyslexie. Over de uitvoering liggen de afspraken nu vast in een protocol tussen onderwijs, dyslexie-behandelaren en gemeente. In 2018 willen we met de ketenpartners verder verkennen of we de gemeentelijke schakel geheel uit de zorgroute kunnen halen. Daarmee verwachten we dat de uitvoering van de dyslexiezorg efficiënter en effectiever uitgevoerd kan worden.
Passende hulp voor kinderen bij echtscheiding
We willen voorkomen dat kinderen last krijgen van de (v)echtscheiding van hun ouders. De afgelopen jaren is er in Noord-Nederland onderzoek gedaan naar effectieve interventies bij (v)echtscheidingsproblematiek. Ondersteund door het ontwikkelde taxatie-instrument worden onze lokale medewerkers van onder andere Vaart Welzijn, de GGD en de Praktijkondersteuners bij de huisartsen (POH-ers Jeugd) gefaciliteerd om goed te kunnen inschatten welke hulp de meest passende is.
2) Wmo
Toezicht en handhaving
Vanuit de gezamenlijke inkoop in NMD-verband zijn we aangesloten op het landelijke informatieknooppunt zorgfraude (IKZ). Door deze aansluiting is het mogelijk om meer informatie te delen waarmee effectiever opgetreden kan worden tegen zorgfraude. Convenantpartijen zijn onder andere de Fiscale inlichtingen- en opsporingsdienst (FIOD), de Belastingdienst, het Openbaar Ministerie en Zorgverzekeraars Nederland.
Inwoners met langdurige psychische kwetsbaarheid
Rondom deze inwoners zijn het afgelopen jaar veel initiatieven en projecten ontplooid. Eén van die projecten is de start van de spoedpoli, een ander de inzet van zogenoemde psycholances. Voor de financiering hiervan leveren de gemeenten in Drenthe in 2018 een bijdrage van € 1 per inwoner. In 2019 gaat dit vallen onder de Zorgverzekeringswet.
Crisisbedden voor verstandelijk beperkten
Er is een grotere behoefte aan crisisbedden voor inwoners met een verstandelijke beperking. Hierover gaan wij samen met andere gemeenten in Drenthe in gesprek met het Centrum voor Verstandelijke beperking en Psychiatrie.
Cliëntondersteuning
Werken aan vindbaarheid en herkenbaarheid, het verbreden van de huidige doelgroep naar ook gerichte ondersteuning op verzoek van kwetsbare ouderen, mensen met een psychiatrische aandoening en cliëntondersteuning aan nieuwe doelgroepen (statushouders). Dit zijn onderdelen van de hernieuwde opdracht in 2018 aan de uitvoerende partijen in de stad. Op basis van monitor- en verantwoordingsafspraken willen we een scherper beeld van de geleverde cliëntondersteuning in onze stad.
Ombudsfunctie
Met de structurele invulling van het spreekuur geven we vorm aan een laagdrempelige en herkenbare voorziening, op eigen locatie en eigen website, waar mensen terecht kunnen met vragen of klachten over de uitvoering van de gemeentelijke taken.
Verslavingszorg
Wij willen in de aanpak van verslavingszorg toe naar meer inzet op preventie. Door middel van een nieuwe contractering worden hierover met de desbetreffende aanbieder Verslavingszorg Noord-Nederland (VNN) nieuwe afspraken gemaakt.
3) Leefbaarheid en welzijn in wijk en stad
Mijn Buurt Assen
Binnen het samenwerkingsverband Mijn Buurt Assen blijven de gemeente, Actium en Vaart Welzijn werken aan een betere leefomgeving. Zowel fysiek als sociaal.
De grootschalige fysieke werkzaamheden zijn gericht op de drie ‘robuuste gebieden’. Groot onderhoud, sloop/nieuwbouw en omvangrijke vernieuwingen in de openbare ruimte zijn gestart. In 2018, het laatste jaar van de periode van de nu toegekende budgetten ad € 2,5 miljoen, vindt in de Lariks de start plaats van nog jaren doorlopende wijkvernieuwing. In de Oude Molenbuurt zijn de activiteiten in 2018 voornamelijk gericht op de voorbereidende werkzaamheden om in de jaren daarna het uitvoeringsprogramma tot uitvoering te laten komen. In Assen Oost zijn de fysieke projecten in 2018 nagenoeg afgerond. Voortzetting van de werkzaamheden na 2018 zal met name gericht zijn op de Lariks en de Oude Molenbuurt en vraagt om doorlopende investeringen, ook na 2018.
Vanuit de werkzaamheden in de fysieke leefomgeving worden kansen gecreëerd en verbindingen gemaakt met de sociale leefomgeving. Betrokkenheid van de buurt bij de invulling en uitwerking van de fysieke leefomgeving staat centraal. Gebiedsgericht Werken (GGW) is het uitgangspunt waarbij wordt ingezet op een sterke samenwerking en een vergroot netwerk.
Naast de fysieke inzet worden in heel Assen verschillende initiatieven van buurtbewoners gestimuleerd en gefinancierd. Eigen initiatief en verbinding zijn hierbij belangrijke speerpunten. De doorontwikkeling van Mijn Buurt Assen op het gebied van naamsbekendheid en toegankelijkheid zal leiden tot nog meer initiatieven en daarmee meer kansen op een verbetering van de leefomgeving.
Vaart Welzijn
Vaart Welzijn geeft in Assen verder vorm en inhoud aan de vernieuwing van het welzijnswerk. De buurtteams bieden, volgens het principe licht waar het kan en intensiever waar nodig, ondersteuning aan vrijwilligers(-organisaties), mantelzorgers en ondersteuning bij opvoeden, financiële problemen, geestelijke en lichamelijke gezondheid.
In 2018 wordt meer ingezet op collectieve acties, waar voorheen een individuele aanpak gebruikelijk was. Daarbij wordt verbinding gemaakt met de uitvoeringsprogramma’s van Mijn Buurt Assen.
Naast de inzet op de oorspronkelijke opdracht aan Vaart Welzijn uit 2015, zijn aanvullende opdrachten verstrekt voor sport en bewegen, ondersteuning aan mantelzorgers, jeugdmaatschappelijk werk en jongerenparticipatie.
Met het jaarplan 2018 sturen wij op de resultaten en het maatschappelijk effect van de inzet van de buurtteams. Door te monitoren en te analyseren verkrijgen we meer inzicht in de omvang en complexiteit van de ondersteuningsvraag en sturen we op de verbinding van Vaart Welzijn met de ketenpartners.
Netwerk Informele Zorg
Het vervolg van de vorming van de Agenda Informele Zorg door het Netwerk Informele Zorg, staat in 2018 in het teken van het daadwerkelijk versterken van die informele netwerkstructuur in de praktijk. De belangrijkste agendapunten zijn het verbeteren van eenduidige en heldere communicatie over de ondersteuningsmogelijkheden, het verbeteren van samenwerking tussen mantelzorgers, professionals en vrijwilligers, inzicht bieden in financiële stromen en mogelijkheden, verbetering mantelzorgwaardering en inzicht in en verbeteren van respijtzorgmogelijkheden.
Wijkgebouwen
Op basis van de onderzoeksresultaten naar de situatie van wijkgebouwen in Assen vindt bijstelling van het beleid plaats. Belangrijke uitkomst is dat de welzijnsdoelstellingen leidend zijn en vastgoed faciliterend. De uitwerking hiervan krijgt in 2018 verder vorm.
4 en 6) Schuldhulpverlening en armoedebestrijding
Armoedebeleid
Omdat er veel paralellen zijn tussen de aanpak van armoede en schulden, is het beleid in 2017 samengevoegd. We zetten in 2018 vooral in op preventie en vroegsignalering. Dit doen we met het plan van aanpak preventie en de aanpak van betalingsachterstanden, de Vaart €rin.
De Meedoenregeling is een openeinderegeling om gezinnen en huishoudens te ondersteunen die onder de inkomensgrens van 120% leven. De kosten hiervan zijn in de loop van de jaren gestegen van € 1,9 naar € 2,5 miljoen. Om de maatregel goed tot zijn recht te laten komen zijn hiervoor gedurende de collegeperiode jaarlijks € 300.000 extra ambitiemiddelen ingezet. Deze ambitiemiddelen komen met ingang van het jaar 2020 geheel te vervallen. Als de kosten op het huidige niveau blijven, zal een tekort in de begroting ontstaan.
Ontwikkelingen GKB (prestatieovereenkomst)
De deelnemende gemeenten en de Gemeenschappelijke regeling GKB ronden in 2017 de toekomstverkenning af. Voor 2018 worden weer nieuwe prestatieafspraken vastgelegd (tellen en vertellen).
Kinderarmoede
In mei 2017 is vastgesteld dat de structurele middelen die het Rijk beschikbaar stelt, geheel ten goede komen aan kinderen die in armoede leven. In 2018 willen wij 400 kinderen meer bereiken met de vangnetregelingen dan in de voorgaande jaren. Om dat doel te bereiken wordt samengewerkt met meerdere vindplaatsen, waaronder de scholen. We faciliteren signalering en toeleiding door communicatietools in te zetten voor goed gebruik van het ‘Kindpakket Assen’, en maken afspraken met organisaties die actief mee (gaan) doen.
5) Sport
Als we het over sport hebben bedoelen we vaak breedtesport. Deelnemen aan sport staat daarmee in het teken van meedoen. En met breedtesport bedoelen we eigenlijk gezond bewegen. Gezond bewegen draagt bij aan een gezonde leefstijl. Gezonde leefstijl wordt daarmee steeds meer ingezet als preventiemiddel op het gebied van gezondheid.
Deelname aan sport bevorderen we door sportdeelname via sportverenigingen zo laagdrempelig en betaalbaar mogelijk te houden. Waar mogelijk ondersteunen we verenigingen om hun maatschappelijke rol zo goed mogelijk te kunnen spelen. We doen dit ook door ruimte en financiële mogelijkheden te bieden aan sportactiviteiten voor mensen met een beperking.
De buurtsportcoaches die hierbij kunnen ondersteunen zijn ondergebracht bij onze partners in het veld, waaronder Vaart Welzijn, het Wielercentrum, GGZ, Van Boeijen en COSIS (Promens Care).
Met het programma GIDS (Gezond in de Stad) willen we preventie meer plaats geven. GIDS richt zich vooral op samenwerkingspartners (zorg- en welzijnsaanbieders) uit de stad. Samen met hen wordt aan een visie op gezondheidsbevordering gewerkt. In 2018 is er bijzondere aandacht voor de ketenzorg ondergewicht/overgewicht (verbonden aan JOGG: jongeren op gezond gewicht) en voor kwetsbare ouderen.
7) Onderwijs
Harmonisatie
In 2018 starten wij met de uitvoering van de Harmonisatiewet voor voorschoolse voorzieningen. Verspreid over de stad wordt in samenwerking op vrijwel alle scholen in 2018 geïntegreerde peuter- en kinderopvang aangeboden, inclusief een aanbod voor- en vroegschoolse educatie (VVE).
Met behulp van de kindgebonden financiering kunnen ouders peuteropvang afnemen bij organisaties die voldoen aan de gestelde kwaliteits- en subsidie-eisen.
De gemeente faciliteert de schoolbesturen die de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de uitvoering van het aanbod peuteropvang en VVE. Op basis van de kwartaalcijfers monitoren wij het proces en de deelname aan de peuteropvang, halverwege 2018 staat de eerste evaluatie gepland.
Passend Onderwijs
We gaan verder met de gezamenlijke uitvoering van de Ontwikkelagenda Passend Onderwijs met als doel samenhang tussen onderwijs en ondersteuning/zorg aan kinderen en hun ouders. Ons jeugdmaatschappelijk werk, leerplicht, jeugdzorg en buurtwerk werkt samen met de schoolinterne zorg, met focus op vroegtijdig interveniëren en inzet van nieuwe methodieken zoals SWAG. We bieden samen met het speciaal onderwijs maatwerk voor de meest kwetsbare kinderen. We onderzoeken of daarvoor onderwijs-zorgarrangementen opgezet kunnen worden.
Voortijdig schoolverlaten (VSV)
We zetten samen met organisaties als scholen en WPDA de verbrede sluitende (regionale) aanpak VSV in om jongeren met een verwachte afstand tot de arbeidsmarkt goed voor te bereiden op werk, activering of dagbesteding.
Onderwijshuisvesting
In het najaar van 2017 wordt gestart met de bouw van de Kloostertuin in Kloosterveen, eind 2018/begin 2019 wordt deze nieuwe school naar verwachting opgeleverd.
Aanpak laaggeletterdheid
Met de opening van het Taalhuis in De Nieuwe Kolk (2017) is de basis gelegd voor het terugdringen van laaggeletterdheid in Assen. In 2018 ligt het accent op het herkennen en signaleren van laaggeletterdheid door professionals. Om meer laaggeletterden te bereiken gaat het Taalhuis haar netwerk versterken in de wijken en uitbreiden met onderwijs en werkgevers.
Indicatoren
Toelichting
Assen scoort op de indicatoren telkens rond het landelijke of Drentse cijfer. Een aantal uitzonderingen hierop:
Schoolverzuim: de RMC-aanpak lijkt te werken.
Aantal jongeren met jeugdhulp: Wij onderzoeken de oorzaak hiervan.
Maatwerkarrangementen Wmo: Assen is een stad met relatief veel ouderen en relatief veel zorgaanbod.
Verdieping en links
Van Assen
buurtmonitor AssenRelevante derden
vngBeleidsdocumenten
Collegeprogramma 2014-2018 Mijn Assen
Besluit begroting en verantwoording (BBV)
Mijn Assen Minderen met maat
Aanvullende bezuinigingen 2012-2015
Beleidsplan integrale schuldhulpverlening 2013-2016
Herijkingsnota Sportaccommodaties - Blik op de toekomst 2012-2025
Kadernota Sport en Bewegen 2009-2016
Kadernota Sportaccommodaties, Een blik in de toekomst 2008-2025
Niet zorgen voor, maar zorgen dat, Kadernota Wmo 2014
Nota Integraal Jeugdbeleid 2009-2012 - Kansrijk opgroeien in Assen
Participatie de norm, Werk het doel',Kadernota Participatieweg 2014
Positief opgroeien in Assen, Beleidskader jeugd(hulp) 2015 – 2016
Transformatieplan Drentse jeugdzorg 2012-2016 (uitvoeringskader Drentse gemeenten)
Uitvoeringsprogramma transformatie 2015-2017
Veranderagenda Zorg en Welzijn, in Assen kun je op elkaar bouwen, 2012-2016
Verder bouwen, ambities en bezuinigingen 2014-2017
Verordening Jeugdhulp gemeente Assen 2015
Verordening leerlingenvervoer
Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Assen 2015
Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs